Скачать PDF
Олимпиады по истории как маркёр современных научных интересов студенчества (на примере олимпиад ОмГУ им. Ф. М. Достоевского) 2017–2022 гг.
Мамонтова Марина Александровна1
1.1Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского(Омск);
Дата поступления
2022.06.30
Аннотация. Дана обобщающая характеристика истории возникновения и развития Всероссийской олимпиады по истории для студентов высших учебных заведений, проводимой ОмГУ им. Ф. М. Достоевского. Показана значимость олимпиадного движения для привлечения молодёжи к профессиональной научной деятельности, популяризации научных знаний и поддержания интереса к отечественной истории. Выделены особенности данной олимпиады, показана тематика её мероприятий, специфика участников и приоритетность студенческих предпочтений в обсуждении юбилейных событий и дискуссионных тем истории России ХХ в.
Ключевые слова
научная жизнь, олимпиада по истории; студенчество; научные интересы

Библиография
1. Ананьева Т. Н., Миронов В. В., Илюхина Г. И. Всероссийские студенческие олимпиады как форма интеллектуальных состязаний талантливой молодёжи // Вестник ассоциации вузов туризма и сервиса. – 2014. – Т. 8. – № 1. – С. 19–25. – DOI: 10.12737/2667. 2. Репина Е. Г. Студенческое олимпиадное движение как инструмент поиска одарённой молодёжи и педагогической работы с ней: принципы организации и опыт проведения // Самарский научный вестник. – 2017. – Т. 6. – № 3 (20). – С. 297–302. 3. Мухин О. Н., Назарова О. Ю., Нестеренко П. Л., Соболевский А. В. Опыт организации всероссийских олимпиад по истории в педагогическом вузе как эффективный фактор профессионализации будущих учителей // Вестник Томского государственного педагогического университета. – 2018. – № 3 (192). – С. 131–138. – DOI: 10.23951/1609-624X-2018-3-131-138. 4. Зарипова Е. И. Специфика работы с одарёнными студентами: обзор практик российских вузов // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. – 2018. – № 4 (21). – С. 107–111. 5. Чапаксов Н. А. Тенденции развития олимпиадного движения студентов // Научные исследования XXI века. – 2019. – № 2 (2). – С. 530–533. 6. Попов А. И., Пучков Н. П. Студенческие олимпиады как средство формирования психологической готовности к творческой деятельности в условиях конкурентной борьбы // Alma mater: Вестник высшей школы. – 2017. – № 6. – С. 65–71.

Сведения о финансировании и благодарности
History Olympiads as a Marker of Modern Scientific Interests of Students (on the Example of the Olympiads of Dostoevsky Omsk State University) 2017-2022
Mamontova Marina A.1
1.1Dostoevsky Omsk State University(Omsk);
Received
2022.06.30
Abstract. The Olympic movement has become a priority activity of the Government of the Russian Federation. It is considered as the first stage of introducing students to the profession, as an important form of popularization of scientific knowledge, as one of the ways to form a successful young person. In this regard, the all-Russian History Olympiad for students of higher educational institutions, which is held by Dostoevsky Omsk State University, is in line with the current directions of youth policy. This Olympiad has been held since 2017 and is dedicated to discussing a landmark event in the history of Russia. The Olympiad consists of two stages: qualifying and final. At the qualifying stage, participants write a historical essay on the declared topic and attribute images related to this event. At the final stage, students complete written assignments and take part in the discussion of the problematic issue of the designated event in the form of a round table with the participation of a visiting scientist who is an expert in this field. In 2017-2022, issues related to the revolution of 1917, the Munich Conference of 1938, the Great Patriotic War, the Kronstadt Uprising of 1921 and the creation of the USSR were raised at the Olympics. The features of the all-Russian History Olympiad are highlighted. Organizationally, the Olympiad moved to the online space, which allowed students to more actively realize their scientific interest in such events. The permanent participants of the historical Olympiad have been identified in the face of universities that encourage scientific research, passion for the history of the Fatherland and competitive excitement in their students. The preferences of students in the study and discussion of certain events in the history of Russia of the twentieth century are emerging. For some students, the Olympiad has become a kind of springboard in their successful intellectual activity, which finds its further embodiment in conferences, travel grants, scientific projects.
Keywords
scientific life, history Olympiad; students; scientific interests

References
1. Anan’eva T.N., Mirnov V.V., Ilyukhina G.I. Vserossiiskie studencheskie olimpiady kak forma intellektual’nykh sostyazanii talantlivoi molodezhi. Bulletin of the association of universities of tourism and service, 2014, vol. 8, no. 1, pp. 19-25. DOI: 10.12737/2667. (in Russian). 2. Repina E.G. Studencheskoe olimpiadnoe dvizhenie kak instrument poiska odarennoi molodezhi i pedagogicheskoi raboty s nei: printsipy organizatsii i opyt provedeniya. Samara journal of science, 2017, vol. 6, no. 3 (20), pp. 297-302. (in Russian). 3. Mukhin O.N., Nazarova O.Yu., Nesterenko P.L., Sobolevsky A.V. Opyt organizatsii vserossiiskikh olimpiad po istorii v pedagogicheskom vuze kak effektivnyi faktor professionalizatsii budushchikh uchitelei. Tomsk state pedagogical university bulletin, 2018, no. 3 (192), pp. 131-138. DOI: 10.23951/1609-624X-2018-3-131-138. (in Russian). 4. Zaripova E.I. Spetsifika raboty s odarennymi studentami: obzor praktik rossiiskikh vuzov. Review of Omsk State Pedagogical University. Humanitarian Research, 2018, no. 4 (21), pp. 107-111. (in Russian). 5. Chapaksov N.A. Tendentsii razvitiya olimpiadnogo dvizheniya studentov. Scientific research of the XXI century, 2019, no. 2 (2), pp. 530-533. (in Russian). 6. Popov A.I., Puchkov N.P. Studencheskie olimpiady kak sredstvo formirovaniya psikhologicheskoi gotovnosti k tvorcheskoi deyatel’nosti v usloviyakh konkurentnoi bor’by. Alma mater. Vestnik vysshei shkoly, 2017, no. 6, pp. 65-71. (in Russian).

Acknowledgements
Сведения об авторах
Мамонтова Марина Александровна
1.1. доцент, кафедра отечественной истории и политологии, Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского
Адрес для корреспонденции: 644077, Омск, пр. Мира, 55-A
About the authors
Mamontova Marina A.
1.1. Associate Professor, National History and Political Science , Dostoevsky Omsk State University
Postal address: 644077, Omsk, 55a, Mira pr.
Поиск
Свежий выпуск
Авторам