Политика Королевства Бахрейн в сфере цифровизации образования | |
Цуканов Леонид Вячеславович 1 | |
1.1Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина | |
Дата поступления 2022.02.15 | Аннотация. Рассматривается политика Королевства Бахрейн в области развития системы цифрового образования (EdTech). Выделяются этапы и особенности реализации данного мега-проекта – от «Школ будущего Короля Хамада» (2004 г.) к программам международного бакалавриата (IB, 2010 г.) и первым собственным онлайн-проектам в рамках «Видения-2030» (2018 г.). Раскрывается комплекс причин, позволивших Бахрейну менее чем за два десятилетия выйти на лидирующие позиции в области цифрового образования среди монархий Персидского залива. Вместе с тем обращается внимание на то, что процесс цифровизации системы образования Бахрейна сталкивается с рядом проблем, в числе которых нехватка квалифицированных кадров, недостаточно быстрое обновление законодательной базы (прежде всего в области государственной цензуры), отсутствие альтернатив иностранному программному обеспечению в области EdTech, определённая политическая ангажированность (с точки зрения внешнеполитических приоритетов страны) тех или иных программ онлайн-обучения. Подчёркивается, что, несмотря на имеющиеся проблемы, Манаме удалось достичь поставленной в начале 2000-х гг. цели создать гибкую образовательную систему, устойчивую к внутреннему и внешнему воздействию. Также делается вывод, что Бахрейн ставит на дальнейшее развитие системы онлайн-образования и, вероятнее всего, будет использовать статус передовой Ed-Tech-державы для укрепления своих региональных позиций. |
Ключевые слова политология и международные отношения, Бахрейн, цифровизация, высшее образование, государственно-частное партнёрство, EdTech | |
Библиография 1. Mohamed M., Morris P. Buying, selling and outsourcing educational reform: the Global Education Industry and ‘policy borrowing’ in the Gulf // Compare: A Journal of Comparative and International Education. – 2021. – Vol. 51. – № 2. – P. 181–201. 2. Каширский В. А. Бахрейн. Опираясь не только на нефть // Азия и Африка сегодня. – 2007. – № 9 (602). – С. 80. 3. Айрус И. А. З. Конкурентоспособность Бахрейна в мировой экономике // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экономика. – 2016. – № 4. – С. 61–74. 4. Мелкумян Е. С. Стратегия развития арабских монархий Залива: основные приоритеты // Труды Института Востоковедения РАН. – 2019. – № 26. – С. 601–610. 5. Нуйкин С. Ю., Хайрутдинова И. В. История развития базовой профессиональной подготовки сотрудников полиции Королевства Бахрейн // Современное педагогическое образование. – 2021. – № 6. – С. 105–108. 6. Мелкумян Е. С. Бахрейн: современные проблемы политического развития // Ближний Восток и современность – 2007. – № 31. – С. 82–90. 7. Айрус И. А. З., Асмятуллин Р. Р. Механизм повышения качества человеческого капитала: опыт Бахрейна // Экономика. Налоги. Право. – 2017. – Т. 10. – № 4. – С. 114–121. 8. Васильев Ф. П., Мусаева Г. В., Савичева Е. М. Современная внешняя политика Бахрейна: экономико-правовые приоритеты в межрегиональном сотрудничестве и с ведущими мировыми державами // Вопросы российского и международного права. – 2019. – T. 9. – № 1. – С. 127–141. – DOI:10.34670/AR.2019.90.9.013. 9. Al Sahaf M., Al Tahoo L. Examining the key success factors for startups in the Kingdom of Bahrain // International Journal of Business Ethics and Governance. – 2021. – Vol. 4. – № 2. – P. 9–49. 10. Айрус И. А. З., Асмятуллин Р. Р. Особенности развития системы высшего образования Королевства Бахрейн // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экономика. – 2016. – № 3. – С. 68–80. 11. Al-Ammary J. Assessing the Readiness for Cloud Computing in Higher Education Institutions in the Kingdom of Bahrain: Towards an Education Cloud Computing Strategy // International Journal of Managing Information Technology. – 2021. – № 1. – P. 25–37. 12. Бибикова О. П., Жилина И. Ю. Социально-экономические последствия пандемии COVID-19 в монархиях Персидского залива // Экономические и социальные проблемы России. – 2020. – № 3 (43). – С. 37–67. – DOI: 10.31249/espr/2020.03.02. 13. Alalawi A. A Survey on E-learning Methods and Effectiveness in Public Bahrain Schools during the COVID-19 pandemic // 2021 International Conference on Innovation and Intelligence for Informatics, Computing, and Technologies (3ICT). – IEEE, 2021. – P. 574–579. – DOI: 10.1109/3ICT53449.2021.9582021. 14. Карасова Т. А. Попытка достижения нового баланса сил в ближневосточном регионе. Региональная политика Пятого правительства Нетаньяху // Свободная мысль. – 2021. – № 1 (1685). – С. 91–106. 15. Moore-Gilbert K., Abdul-Nabi Z. Authoritarian downgrading, (self)censorship and new media activism after the Arab Spring // New Media & Society. – 2021. – Vol. 23. – № 5. – P. 875–893. 16. Abdel-Hameed F. S. M. et al. Investigating School Leaders’, Teachers’ and Education Officials’ Perceptions of the Effectiveness of an Educational Leadership Program in Bahrain: a Multilevel Conceptual Framework Approach // Journal of Educational & Psychological Sciences. – 2021. – Vol. 22, iss. 3. – P. 311–346. – DOI: 10.12785/jeps/220311. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
Policy of the Kingdom of Bahrain in the Field of Digitalisation of Education | |
Tsukanov Leonid V.1 | |
1.1Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin | |
Received 2022.02.15 | Abstract. The priorities of the digital policy of the Persian Gulf states at the present stage are seriously different. While the large Arabian monarchies (such as Saudi Arabia and the UAE) are betting on the development of large-scale military-political and economic programs, which in the future will consolidate their regional leadership, the small states of the GCC are striving to achieve success in a certain niche associated with digital development. In the case of Bahrain, this niche has become e-education. This article examines in turn the key stages in the development of the digital education system in the Kingdom – from individual initiatives (“King Hamad’s Schools of the Future”) to a comprehensive understanding (the concept of “Education in Bahrain in a new era” as a part of “Vision 2030”) – and its impact on the pace of development of human capital and international reputation of Manama. In general, it is obvious that the Kingdom has achieved significant success: an effectively built system, based on a symbiosis of public and private projects, makes national specialists more competitive in the regional labor market, and also keeps Bahrain involved in the global educational agenda. On the other hand, the Kingdom still faces significant problems that impede effective development – among the main ones are the shortage of personnel, the inertia of the legislative sphere, and the lack of domestic software. One way or another, despite the problems, Bahrain continues to systematize efforts in the field of digital education and, with a high degree of probability, will promote this brand at the regional level. |
Keywords political science and international relations, Bahrain, digitalisation, higher education, public-private partnership, EdTech | |
References 1. Mohamed M., Morris P. Buying, selling and outsourcing educational reform: the Global Education Industry and ‘policy borrowing’ in the Gulf. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2021, vol. 51, no. 2, pp. 181-201. 2. Kashirskii V.A. Bakhrein. Opirayas’ ne tol’ko na neft’ [Bahrain. Relying not only on oil]. Aziya i Afrika segodnya [Asia and Africa today], 2007, no. 9 (602), p. 80. (in Russian). 3. Airus I.A.Z. Konkurentosposobnost’ Bakhreina v mirovoi ekonomike [Bahrain’s competitiveness in the global economy]. Vestnik Rossiiskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Ekonomika [RUDN Journal of Economics], 2016, no. 4, pp. 61-74. (in Russian). 4. Melkumyan E.S. Strategiya razvitiya arabskikh monarkhii Zaliva: osnovnye prioritety [The development strategy of the Arab monarchies of the Gulf: the main priorities]. Trudy Instituta Vostokovedeniya RAN [Proceedings of the Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences], 2019, no. 26, pp. 601-610. (in Russian). 5. Nuikin S.Yu., Khairutdinova I.V. Istoriya razvitiya bazovoi professional’noi podgotovki sotrudnikov politsii Korolevstva Bakhrein [The history of the development of basic professional training of police officers of the Kingdom of Bahrain]. Sovremennoe pedagogicheskoe obrazovanie [Modern pedagogical education], 2021, no. 6, pp. 105-108. (in Russian). 6. Melkumyan E.S. Bakhrein: sovremennye problemy politicheskogo razvitiya [Bahrain: modern problems of political development]. Blizhnii Vostok i sovremennost’ [Middle East and modernity], 2007, no. 31, pp. 82-90. (in Russian). 7. Airus I.A.Z., Asmyatullin R.R. Mekhanizm povysheniya kachestva chelovecheskogo kapitala: opyt Bakhreina [Mechanism for improving the quality of human capital: the experience of Bahrain]. Ekonomika. Nalogi. Pravo [Economy. Taxes. Law], 2017, vol. 10, no. 4, pp. 114-121. (in Russian). 8. Vasil’ev F.P., Musaeva G.V., Savicheva E.M. Sovremennaya vneshnyaya politika Bakhreina: ekonomikopravovye prioritety v mezhregional’nom sotrudnichestve i s vedushchimi mirovymi derzhavami [Bahrain’s modern foreign policy: economic and legal priorities in interregional cooperation and with leading world powers]. Voprosy rossiiskogo i mezhdunarodnogo prava [Issues of Russian and international law], 2019, vol. 9, no. 1, pp. 127-141. DOI: 10.34670/AR.2019.90.9.013. (in Russian). 9. Al Sahaf M., Al Tahoo L. Examining the key success factors for startups in the Kingdom of Bahrain. International Journal of Business Ethics and Governance, 2021, vol. 4, no. 2, pp. 9-49. 10. Airus I.A.Z., Asmyatullin R.R. Osobennosti razvitiya sistemy vysshego obrazovaniya Korolevstva Bakhrein [Features of the development of the higher education system of the Kingdom of Bahrain]. Vestnik Rossiiskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Ekonomika [RUDN Journal of Economics], 2016, no. 3, pp. 68-80. (in Russian). 11. Al-Ammary J. Assessing the Readiness for Cloud Computing in Higher Education Institutions in the Kingdom of Bahrain: Towards an Education Cloud Computing Strategy. International Journal of Managing Information Technology, 2021, no. 1, pp. 25-37. 12. Bibikova O.P., Zhilina I.Yu. Sotsial’no-ekonomicheskie posledstviya pandemii COVID-19 v monarkhiyakh Persidskogo zaliva [Socio-economic consequences of the COVID-19 pandemic in the Persian Gulf monarchies]. Ekonomicheskie i sotsial’nye problemy Rossii [Economic and social problems of Russia], 2020, no. 3 (43), pp. 37-67. DOI: 10.31249/espr/2020.03.02. (in Russian). 13. Alalawi A. A Survey on E-learning Methods and Effectiveness in Public Bahrain Schools during the COVID-19 pandemic. 2021 International Conference on Innovation and Intelligence for Informatics, Computing, and Technologies (3ICT), IEEE, 2021, pp. 574-579. DOI: 10.1109/3ICT53449.2021.9582021. 14. Karasova T.A. Popytka dostizheniya novogo balansa sil v blizhnevostochnom regione. Regional’naya politika Pyatogo pravitel’stva Netan’yakhu [An attempt to achieve a new balance of power in the Middle East region. Regional policy of the Fifth Netanyahu Government]. Svobodnaya mysl’ [Free thought], 2021, no. 1 (1685), pp. 91-106. (in Russian). 15. Moore-Gilbert K., Abdul-Nabi Z. Authoritarian downgrading, (self)censorship and new media activism after the Arab Spring. New Media & Society, 2021, vol. 23, no. 5, pp. 875-893. 16. Abdel-Hameed F.S.M. et al. Investigating School Leaders’, Teachers’ and Education Officials’ Perceptions of the Effectiveness of an Educational Leadership Program in Bahrain: a Multilevel Conceptual Framework Approach. Journal of Educational & Psychological Sciences, 2021, vol. 22, iss. 3, pp. 311-346. DOI:10.12785/jeps/220311. | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Цуканов Леонид Вячеславович 1.1 |
About the authors Tsukanov Leonid V. 1.1 |