Исторический опыт и современные реалии в жизни научной молодёжи Новосибирского научного центра | |
Шелегина Ольга Николаевна 1, Куперштох Наталья Александровна 2 | |
1.1Сибирское отделение Российской академии наук | |
Дата поступления 2022.06.30 | Аннотация. Актуализируется исторический опыт формирования системы профессионального становления и социальной активности молодых учёных в Новосибирском научном центре (ННЦ) с целью его современного и перспективного использования для совершенствования молодёжной политики в России, решения стратегических государственных задач XXI в. Анализируется историографический ресурс, релевантный проблеме изучения и передачи традиций в научной сфере. Рассматриваются пути формирования и трансляции традиций мотивации и успешной реализации молодёжи в профессиональной и социальной сферах. Даётся комплексная характеристика социокультурного пространства ННЦ, достопримечательного места «Новосибирский Академгородок», его значения для развития научной идентичности, новационного проекта «Академгородок 2.0». |
Ключевые слова отечественная история, Новосибирский научный центр, научная молодёжь, система подготовки кадров, социальная активность, мотивация, трансляция традиций, научная идентичность, достопримечательное место «Новосибирский Академгородок», проект «Академгородок 2. | |
Библиография 1. Иванченко О. С. Молодые учёные в России и проблемы их профессионализации в научно-исследовательском дискурсе // Гуманитарий юга России. – 2020. – Т. 9 (46). – № 6. – С. 99–110. – DOI:10.18522/2227-8656.2020.6.7. 2. Подъячев К. В., Халий И. А. Современное общество: актуальные проблемы и перспективы развития // Вестник РУДН. Серия: Социология. – 2020. – Т. 20. – № 2. – С. 263–276. – DOI: 10.22363/2313-2272-2020-20-2-263-276. 3. Антропология академической жизни: традиции и инновации / отв. ред. Г. А. Комарова. – М. : ИЭА РАН, 2013. – 376 с. 4. Ерошов В. В. Исторический опыт реализации государственной молодёжной политики в регионах Западной Сибири в 90-е гг. XX века – начале XXI века : автореф. дис. … канд. ист. наук. – Кемерово, 2007. – 26 с. 5. Муренко Д. И. Мировоззренческие поиски реформирования деятельности ВЛКСМ молодёжью Новосибирского Академгородка в середине 1960-х гг. // Вестник Томского государственного университета. История. – 2021. – № 71. – С. 24–31. – DOI: 10.17223/19988613/71/4. 6. Муренко Д. И. Особенности зарождения и развития Совета молодых учёных Новосибирского научного центра в 1960-х гг. // Интеллигенция и мир. – 2020. – № 2. – С. 84–100. – DOI: 10.46725/IW.2020.2.7. 7. Выборнова В. А. Акторы становления Новосибирского государственного университета (1959–1962): опыт просопографического анализа // Вестник Оренбургского государственного педагогического университета. – 2021. – № 4 (40). – С. 26–41. – DOI: 10.32516/2303-9922.2021.40.3. 8. Шелегина О. Н., Куперштох Н. А., Запорожченко Г. М., Покровский Н. Н. Идентичность локальных научных сообществ: опыт формирования и трансляции (по материалам Новосибирского научного центра СО РАН) // Гуманитарные науки Сибири. – 2016. – Т. 25. – № 3. – С. 117–122. – DOI:10.15372/HSS20160321. 9. Крайнева И. А. Научное наследие советских учёных в электронных архивах СО РАН: Мастер. Лидер. Проповедник. – Новосибирск : ИПЦ НГУ, 2018. – 386 с. 10. Покровский Н. Н., Запорожченко Г. М., Шелегина О. Н. Достопримечательное место «Новосибирский Академгородок»: научное и историко-культурное наследие. – Новосибирск : ИПЦ НГУ, 2018. – 128 с. 11. Куперштох Н. А., Крайнева И. А. Их именами названы институты Новосибирского научного центра. – Новосибирск : СО РАН, 2022. – 320 с. 12. Куперштох Н. А. Кадры академической науки Сибири (середина 1950-х – 1960-е гг.). – Новосибирск : Изд-во СО РАН, 1999. – 151 с. 13. Kupershtokh N. A. Academician Sergey Alekseenko: The origins of life energy // Interfacial Phenomena and Heat Transfer. – 2021. – Vol. 9. – № 3. – P. 1–16. – DOI: 10.1615/InterfacPhenomHeatTransfer.2021039873. 14. Куперштох Н. А. Развитие геологических исследований и формирование научных школ в Новосибирском научном центре СО РАН // Философия науки. – 2007. – № 4 (35). – С. 146–175. 15. Нолев Е. В., Лидер Е. В. К юбилею воссоздания первой в стране организации молодых учёных: летопись Совета научной молодёжи СО РАН // Вестник Бурятского научного центра СО РАН. – 2019. – № 3 (35). – С. 241–248. – DOI: 10.31554/2222-9175-2019-35-241-248. 16. Арендачук И. В. Динамика ценностно-смысловых характеристик социальной активности современной молодёжи // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. – 2018. – Т. 15, № 3. – С. 287–307. – DOI: 10.22363/2313-1683-2018-15- 3-287-307. 17. Водичев Е. Г., Куперштох Н. А. Формирование этоса научного сообщества в новосибирском Академгородке, 1960-е годы // Социологический журнал. – 2001. – № 4. – С. 41–65. 18. Выборнова В. А. Маёвка Новосибирского государственного университета как феномен студенческой субкультуры: зарождение, трансформация, опыт (1966–2018 гг.) // Актуальные проблемы исторических исследований: взгляд молодых учёных : сб. материалов Всерос. молодёжной науч. шк.-конф. с междунар. участием / редкол.: Т. И. Морозова и др. – Новосибирск : НГУ, 2019. – С. 271–280. 19. Рыженко В.Г. Образы и символы советского города в современных исследовательских опытах: региональный аспект : моногр. – Омск : Изд-во Ом. гос. ун-та, 2010. – 340 с. 20. Орлов С. Б., Шелегина О. Н. Наукограды Сибири: историко-социологический анализ // Инноватика и экспертиза. – 2019. – Вып. 1 (26). – С. 155−165. – DOI: 10.35264/1996-2274-2019-1-155-16522. 21. Кузнецова А. В. Особенности ведомственной символики в современном пространстве крупного города (на материалах Новосибирска) // Вестник Омского университета. Серия «Исторические науки». – 2021. – Т. 8, № 4 (32). – С. 109–118. – DOI: 10.24147/2312-1300.2021.8(4).109-118. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
Historical Experience and Modern Realities in the Life of Scientific Youth of the Novosibirsk Scientific Center | |
Shelegina Оlga N.1, Kupershtokh Natalia A.2 | |
1.1Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | |
Received 2022.06.30 | Abstract. The article raises the actual problems of the implementation of youth policy in Russia. Attention is focused on the analysis of the historical experience and modern life of the scientific youth of the Novosibirsk Scientific Center (NSC). The methodological basis of the study is the concept of the intercivilizational era, the methods of anthropology of scientific life. The source base of the study is a representative historiographic resource on the history of the Novosibirsk Scientific Center and information contained in Internet publications, periodicals, as well as obtained through the included observation of authors in Akademgorodok. It is shown that during the period of the organization of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (SB RAS), the NSC phenomenon consisted in the predominance of young people in the society. A unique multi-stage system of personnel training was created from participation in Olympiads to doctoral studies. Currently, it is being improved: the emergence of new faculties, the expansion of specializations, areas of employment of graduates. Scientific schools of academicians G.K. Boreskov, A.A. Trofimuk, their followers, well-known scientists of the SB RAS became the basis for the professional growth of scientific youth. Since 1961, the Council of Young Scientists has been an effective organizational form for solving the scientific and social problems of young people. Modern directions of its work: conducting scientific schools, expert activities, development of bills in the field of “youth – science – innovation”; draft laws in the sphere of “youth – science – innovation”; popularization of science, implementation of social initiatives. In conclusion, promising areas of research of Russian scientific youth are presented. |
Keywords national history, Novosibirsk Research Center, scientific youth, personnel training system, social activity, motivation, transmission of traditions, scientific identity, Novosibirsk Academgorodok landmark, Akademgorodok 2.0 project | |
References 1. Ivanchenko O.S. Molodye uchenye v Rossii i problemy ikh professionalizatsii v nauchno-issledovatel’skom diskurse [Young scientists in Russia and the problems of their professionalization in research discourse]. Gumanitarii yuga Rossii [Humanities of the South of Russia], 2020, vol. 9 (46), no. 6, pp. 99-110. DOI: 10.18522/2227-8656.2020.6.7. (in Russian). 2. Podyyachev K.V., Khalii I.A. Sovremennoe obshchestvo: aktual’nye problemy i perspektivy razvitiya [Modern society: current problems and development prospects]. Vestnik RUDN. Seriya “Sotsiologiya” [Bulletin of the RUDN. Series “Sociology”], 2020, vol. 20, no. 2, pp. 263-276. DOI: 10.22363/2313-2272-2020-20-2-263-276. (in Russian). 3. Komarova G.A. (ed.). Antropologiya akademicheskoi zhizni: traditsii i innovatsii [Anthropology of academic life: traditions and innovations], Moscow, Institute of Anthropology and Ethnography of the RAS Publ., 2013, 376 p. (in Russian). 4. Eroshov V.V. Istoricheskii opyt realizatsii gosudarstvennoi molodezhnoi politikt v regionakh Zapadnoi Sibiri v 90-e gg. XX veka – nachale XXI veka [Historical experience of implementing the state youth policy in the regions of Western Siberia in the 90s. 20th century - early 21st century], Author’s abstract, Kemerovo, 2007, 29 p. (in Russian). 5. Murenko D.I. Mirovozzrencheskie poiski reformirovaniya deyatel’nosti VLKSM molodezh’yu Novosibirskogo Akademgorodka v seredine 1960-kh gg. [Ideological searches for reforming the activities of the Komsomol by the youth of Novosibirsk Akademgorodok in the mid-1960s]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. “Istoriya” [Bulletin of Tomsk State University. “History”], 2021, no. 71, pp. 24-31. DOI: 10.17223/19988613/71/4. (in Russian). 6. Murenko D.I. Osobennosti zarozhdeniya i razvitiya Soveta molodykh uchenykh Novosibirskogo nauchnogo tsentra v 1960-kh gg. [Features of the origin and development of the Council of Young Scientists of the Novosibirsk Scientific Center in the 1960s]. Intelligentsiya i mir [Intelligentsia and the world], 2020, no. 2, pp. 84-100. DOI: 10.46725/IW.2020.2.7. (in Russian). 7. Vybornova V.A. Aktory stanovleniya Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta (1959–1962): opyt prosopograficheskogo analiza [The actors of the formation of Novosibirsk State University (1959-1962): the experience of prosopographic analysis]. Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of the Orenburg State Pedagogical University], 2021, no. 4 (40), pp. 26-41. DOI:10.32516/2303-9922.2021.40.3. (in Russian). 8. Shelegina O.N., Kupershtokh N.A., Zaporozhchenko G.M., Pokrovsky N.N. Identichnost’ lokal’nykh nauchnykh soobshchestv: opyt formirovaniya I translyatsii (po materialam Novosibirskogo nauchnogo tsentra SO RAN [The identity of local scientific communities: the experience of formation and translation (based on the materials of the Novosibirsk Scientific Center SB RAS)]. Gumanitarnye nauki Sibiri [Humanities of Siberia], 2016, vol. 25, no. 3, pp. 117-122. DOI: 10.15372/HSS20160321. (in Russian). 9. Kraineva I.A. Nauchnoe nasledie sovetskikh uchenykh v elektronnykh arkhivakh SO RAN: Master. Lider. Propovednik [Scientific heritage of Soviet scientists in electronic archives of SB RAS: Master. Leader. The preacher], Novosibirsk, Novosibirsk State University Publ., 2018, 386 p. (in Russian). 10. Pokrovskii N.N., Zaporozhchenko G.M., Shelegina O.N. Dostoprimechatel’noe mesto “Novosibirskii Akademgorodok”: nauchnoe i istoriko-kul’turnoe nasledie [Place of interest “Novosibirsk Akademgorodok”: scientific and historical and cultural heritage], Novosibirsk, Novosibirsk State University Publ., 2018, 128 p. (in Russian). 11. Kupershtokh N.A., Kraineva I.A. Ikh imenami nazvany instituty Novosibirskogo nauchnogo tsentra [The institutes of the Novosibirsk Scientific Center are named after them], Novosibirsk, SB RAS Publ., 2022, 320 p. (in Russian). 12. Kupershtokh N.A. Kadry akademicheskoi nauki Sibiri (seredina 1950-kh – 1960-e gg.) [Cadres of academic science of Siberia (mid-1950s – 1960s)], Novosibirsk, SB RAS Publ., 1999, 151 p. (in Russian). 13. Kupershtokh N.A. Academician Sergey Alekseenko: The origins of life energy. Interfacial Phenomena and Heat Transfer, 2021, vol. 9, no. 3, pp. 1-16. DOI: 10.1615/InterfacPhenomHeatTransfer.2021039873. 14. Kupershtokh N.A. Razvitie geologicheskikh issledovanii i formirovanie nauchnykh shkol v Novosibirskom nauchnom tsentre SO RAN [The development of geological research and the formation of scientific schools in the Novosibirsk Scientific Center SB RAS]. Filosofiya nauki [Philosophy of Science], 2007, no. 4 (35), pp. 146-175. (in Russian). 15. Nolev E.V., Lider E.V. K yubileyu vossozdaniya pervoi v strane organizatsii molodykh uchenykh: letopis’ Soveta nauchnoi molodezhi SO RAN [To the anniversary of the re-establishment of the first organization of young scientists in the country: chronicle of the Council of Scientific Youth SB RAS]. Vestnik Buryatskogo nauchnogo tsentra SO RAN [Bulletin of the Buryat Scientific Center SB RAS], 2019, no. 3 (35), pp. 241-248. DOI: 10.31554/2222-9175-2019-35-241-248. (in Russian). 16. Arendachuk I.V. Dinamika tsennostno-smyslovykh kharakteristik sotsial’noi aktivnosti sovremennoi molodezhi [Dynamics of value-semantic characteristics of social activity of modern youth]. Vestnik Rossiiskogo universiteta druzhby narodov. Seriya “Psikhologiya i pedagogika” [Bulletin of the Peoples’ Friendship University of Russia. Series “Psychology and Pedagogy”], 2018, vol. 15, no. 3, pp. 287-307. DOI: 10.22363/2313-1683-2018-15- 3-287-307. (in Russian). 17. Vodichev E.G., Kupershtokh N.A. Formirovanie etosa nauchnogo soobshchestva v novosibirskom Akademgorodke, 1960-e gody [Formation of the ethos of the scientific community in Novosibirsk Akademgorodok, 1960s]. Sotsiologicheskii zhurnal [Sociological Journal], 2001, no. 4, pp. 41-65. (in Russian). 18. Vybornova V.A. Maevka Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta kak fenomen studencheskoi subkul’tury: zarozhdenie, transformatsiya, opyt (1966–2018 gg.) [Mayevka of Novosibirsk State University as a phenomenon of student subculture: origin, transformation, experience (1966-2018 years)]. Aktual’nye problemy istoricheskikh issledovanii: vzglyad molodykh uchenykh [Actual problems of historical research: the view of young scientists], proceedings of the All-Russian Youth Scientific School-conference with international participation, Novosibirsk, Novosibirsk State University Publ., 2019, pp. 271-280. (in Russian). 19. Ryzhenko V.G. Obrazy i simvoly sovetskogo goroda v sovremennykh issledovatel’skikh opytakh: regional’nyi aspect [Images and symbols of the Soviet city in modern research experiments: regional aspect], Omsk, Omsk State University Publ., 2010, 340 p. (in Russian). 20. Orlov S.B., Shelegina O.N. Naukogrady Sibiri: istoriko-sotsiologicheskii analiz [Science cities of Siberia: historical and sociological analysis]. Innovatika i ekspertiza [Innovatika i expertize], 2019, iss. 1 (26), pp. 155-165. DOI: 10.35264/1996-2274-2019-1-155-16522. (in Russian). 21. Kuznetsova A.V. Osobennosti vedomstvennoi simvoliki v sovremennom prostranstve krupnogo goroda (na materialakh Novosibirska) [Features of departmental symbols in the modern space of a large city (on the materials of Novosibirsk)]. Vestnik Omskogo universiteta. Seriya “Istoricheskie nauki” [Herald of Omsk University. Series “Historical Studies”], 2021, vol. 8, no. 4 (32), pp. 109-118. DOI: 10.24147/2312-1300.2021.8(4).109-118. (in Russian). | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Шелегина Ольга Николаевна 1.1 Куперштох Наталья Александровна 2.1 |
About the authors Shelegina Оlga N. 1.1 Kupershtokh Natalia A. 2.1 |