История отечественного профтехобразования в работах Л. В. Захаровского | |
Дозморов Валерий Александрович 1 | |
1.1Керченский политехнический колледж | |
Дата поступления 2021.10.06 | Аннотация. Тема истории отечественного профтехобразования весьма актуальна в научной среде. Немало проблем не только в сфере образования, но и в истории нашей страны может быть освоено сквозь призму её изучения. Кроме того, появляется возможность обновления существующей системы обучения и воспитания. Цель данного исследования – рассмотреть работы уральского историка Л. В. Захаровского по истории отечественного профтехобразования. В исследовании сделан вывод о положительном вкладе Л. В. Захаровского в изучение истории отечественного профтехобразования и востребованности его результатов для современных социально-гуманитарных наук. |
Ключевые слова историография отечественной и всеобщей истории, история профтехобразования, государственные трудовые резервы, историческое исследование, историография как наука, Советский Союз | |
Библиография 1. Труд и образование на пути к креативному обществу / под ред. С. З. Гончарова. – Екатеринбург : Изд. Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2014. – 445 с. 2. Кязимов К. Г. Становление и развитие системы профессионально-технического образования. – М. : АТиСО, 2020. – 150 с. 3. Балдин С. С. Профессионально-техническое образование в России // Россия и АТР. – 2006. – № 1 (51). – С. 125–140. 4. Захаровский Л. В. Советская система профтехобразования и процесс мобилизационной модернизации в СССР // Научный диалог. – 2015. – № 5 (41). – С. 48–76. 5. Захаровский Л. В. Реализация советского проекта: становление системы профессионально-технического образования (1917–1958 гг.) // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2012. – № 36. – С. 12–20. 6. Захаровский Л. В. К вопросу о мобилизационном характере государственных трудовых резервов // Научный диалог. – 2015. – № 8 (44). – С. 55–64. 7. Захаровский Л. В. Советская модель профессионально-технического образования: актуализация опыта в современных условиях. – Екатеринбург : Рос. гос. проф.-пед. ун-т, 2015. – 104 с. 8. Захаровский Л. В. Эвакуация и реэвакуация учебных заведений и учащихся Государственных трудовых резервов в годы Великой Отечественной войны // Научный диалог. – 2019. – № 11. – С. 306–322. 9. Дорожкин Е. М., Захаровский Л. В., Разинков С. Л. Проблемы сглаживания социальных противоречий мобилизационной модернизации, возникавших в «точках стыковки» отечественной системы профтехобразования и системы подготовки педагогических кадров для профессионально-технических учебных заведений в 1940–1950-е гг. // Педагогическое образование и наука. – 2020. – № 2. – С. 129–135. 10. Захаровский Л. В. Воспитательная деятельность в учебных заведениях системы Государственных трудовых резервов СССР в 1940–1950-е годы // Профессиональное образование и рынок труда. – 2021. – № 2 (45). – С. 79–88. 11. История профессионального образования в России / под науч. ред. С. Я. Батышева. – М. : Проф. образование, 2003. – 663 с. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
The History of Russian Vocational and Technical Education in the Works of L.V. Zakharovsky | |
Dozmorov Valery A. 1 | |
1.1Kerch Polytechnic College | |
Received 2021.10.06 | Abstract. The issue of the history of the domestic vocational and technical education is very relevant in the scientific environment. The system of domestic vocational and technical education allows you to use your own positive experience for the analysis of the present situation in education. The aim of this study – is to use the example of the scientific publications of the Ural historian L.V. Zakharovsky to show his contribution to the study of the history of domestic vocational and technical education. The research was carried out with the usage of the following principles, such as: historicism, objectivity, reliability. The methodological basis of this survey is the cultural-anthropological method, which involves the disclosure of the author’s position when we consider the problems of the history of the domestic vocational and technical education and the choice of arguments for it. And also the number of general scientific methods: analysis, synthesis, generalization. The conclusion about the positive contribution of L.V. Zakharovsky to the study of the history of domestic vocational and technical education and the relevance of its results for modern social and humanitarian sciences was made. The results of this survey will be useful to specialists in the area of vocational and technical education, to the historians and to the teachers. The history of education is often interpreted either in terms of its significance for education or in terms of its value as part of history, or in terms of its importance for the social sciences. Surely, our life and experience strongly stimulate our ideas about the history of education. The problem of the history of education in general and vocational and technical education in particular gives us the understanding of wider historical aspects, education and science and society at large. |
Keywords historiography of national and general history, history of vocational education, state labor reserves, historical research, historiography as a science, the Soviet Union | |
References 1. Goncharov S.Z. (ed.). Trud i obrazovanie na puti k kreativnomu obshchestvu [Work and education on the way to a creative society], Yekaterinburg, Russian State Vocational Pedagogical University Publ., 2014, 445 р. (in Russian). 2. Kyazimov K.G. Stanovlenie i razvitie sistemy professional’no-tekhnicheskogo obrazovaniya [Formation and development of the system of vocational and technical education], Moscow, Academy of Labor and Social Relations Publ., 2020, 150 р. (in Russian). 3. Baldin S.S. Professional’no-tekhnicheskoe obrazovanie v Rossii [Vocational and technical education in Russia]. Rossiya i ATR [Russia and the Asia-Pacific region], 2006, no. 1 (51), рр. 125-140. (in Russian). 4. Zakharovskii L.V. Sovetskaya sistema proftekhobrazovaniya i protsess mobilizatsionnoi modernizatsii v SSSR [The Soviet system of vocational education and the process of mobilization modernization in the USSR]. Nauchnyi dialog [Scientific dialogue], 2015, no. 5 (41), рр. 48-76. (in Russian). 5. Zakharovskii L.V. Realizatsiya sovetskogo proekta: stanovlenie sistemy professional’no-tekhnicheskogo obrazovaniya (1917–1958 gg.) [Implementation of the Soviet project: the formation of the system of vocational education (1917-1958)]. Problemi іnzhenerno-pedagogіchnoї osvіti [Problems of engineering and pedagogical education], 2012, no. 36, рр. 12-20. (in Russian). 6. Zakharovskii L.V. K voprosu o mobilizatsionnom kharaktere gosudarstvennykh trudovykh rezervov [On the question of the mobilization nature of State labor reserves]. Nauchnyi dialog [Scientific dialogue], 2015, no. 8 (44), рр. 55-64. (in Russian). 7. Zakharovskii L.V. Sovetskaya model’ professional’no-tekhnicheskogo obrazovaniya: aktualizatsiya opyta v sovremennykh usloviyakh [The Soviet model of vocational education: actualization of experience in modern conditions], Yekaterinburg, Russian State Vocational Pedagogical University Publ., 2015, 104 р. (in Russian). 8. Zakharovskii L.V. Evakuatsiya i reevakuatsiya uchebnykh zavedenii i uchashchikhsya Gosudarstvennykh trudovykh rezervov v gody Velikoi Otechestvennoi voiny [Evacuation and re-evacuation of educational institutions and students of the State labor reserves during the Great Patriotic War]. Nauchnyi dialog [Scientific dialogue], 2019, no. 11, рр. 306-322. (in Russian). 9. Dorozhkin E.M., Zakharovskii L.V., Razinkov S.L. Problemy sglazhivaniya sotsial’nykh protivorechii mobilizatsionnoi modernizatsii, voznikavshikh v “tochkakh stykovki” otechestvennoi sistemy proftekhobrazovaniya i sistemy podgotovki pedagogicheskikh kadrov dlya professional’no-tekhnicheskikh uchebnykh zavedenii v 1940–1950-e gg. [The problems of smoothing out the social contradictions of mobilization modernization that arose at the “docking points” of the domestic vocational education system and the system of training teachers for vocational schools in the 1940s-1950s]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical education and science], 2020, no. 2, рр. 129-135. (in Russian). 10. Zakharovskii L.V. Vospitatel’naya deyatel’nost’ v uchebnykh zavedeniyakh sistemy Gosudarstvennykh trudovykh rezervov SSSR v 1940–1950-e gody [Educational activity in educational institutions of the system of State labor reserves of the USSR in the 1940s-1950s]. Professional’noe obrazovanie i rynok truda [Vocational education and the labor market], 2021, no. 2 (45), рр. 79-88. (in Russian). 11. Batyshev S.Ya. (ed.). Istoriya professional’nogo obrazovaniya v Rossii [History of professional education in Russia], Moscow, Profobrazovanie Publ., 2003, 663 р. (in Russian). | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Дозморов Валерий Александрович 1.1 |
About the authors Dozmorov Valery A. 1.1 |