Монах на службе сёгуната: Сэссо Сосай и его проповеди | |
Нелюбин Павел Геннадьевич 1 | |
1.1Алтайский государственный университет | |
Дата поступления 2022.01.03 | Аннотация. Рассматривается антихристианская политика японских властей в середине XVII в., которая обернулась огромными потрясениями не только для христиан в Японии, но и для внутренней и внешней политики страны. В частности, исследование направлено на выявление особенностей антихристианской политики сёгуната Токугава после Симабарского восстания (1637–1638). Основное внимание уделяется деятельности Сэссо Сосай (1589–1649), монаха школы Риндзай, которого власти Нагасаки пригласили в 1647 г. для антихристианской проповеди местному населению. Некоторые из его текстов сохранились, и благодаря этому мы можем провести их анализ и выяснить, какие аргументы против христиан использовал Сэссо Сосай. |
Ключевые слова всеобщая история, христианство в Японии, антихристианская политика, Симабарское восстание, Сэссо Сосай, политика сёгуната. | |
Библиография 1. Baskind J. Christian-Buddhist Polemics in Late Medieval / Early Modern Japan // Religion Compass. – 2014. – Vol. 8/2. – P. 37–48. 2. Окува Х. Сэссо Сосай: дзэн то кокка то кириситан (Сэссо Сосай: дзэн, государство и христианство). – Токио : Дохося Сюппан, 1984. – 366 с. – (На яп. яз.). 3. Иримото М. Симабара-но ран (Симабарское восстание). – Токио : Кюкуся Сюппан, 1980. – 258 с. – (На яп. яз.). 4. Paramore K. Ideology and Christianity in Japan. – London : Routledge, 2009. – 232 p. 5. Мурай С. Тэнно-то Кириситан кинсэй: «Кириситан-но сэйки» ни окэру кэнрёку тосо-но кодзу (Император и запрет на христианство – сочинения о борьбе за власть в «Христианском веке»). – Токио : Ядзанкаку Сюппан, 2017. – 241 с. – (На яп. яз.). 6. Elison G. Deus destroyed: the Image of Christianity in Early Modern Japan. – Cambridge : Harvard University Press, 1973. – 544 p. 7. Нагадзуми Й. Хирадо Оранда Сёкан-но Никки (Дневники Голландской фактории в Хирадо). – Токио : Иванами Сётэн, 1970. – 221 с. – (На яп. яз.). 8. Baroni H. J. Obaku Zen: The Emergence of the Third Sect of Zen in Tokugawa Japan. – Honolulu : University of Hawaii Press, 2000. – 296 p. 9. Ибуки А. Дзэн-но рэкиси (История Дзэн). – Киото : Ходзокан, 2001. – 326 c. – (На яп. яз.). 10. Эбисава А. Нихон кириситан си (История раннего японского христианства). – Токио : Ханавасёбо, 1966. – 338 с. – (На яп. яз.). 11. Хираока Р. Нанбан-кэй утирон-но гэнтэнтэки кэнкю (Изучение космологии южных варваров). – Фукуока : Хана Сёин, 2013. – 132 с. – (На яп. яз.). 12. Blussé L. The Grand Inquisitor Inoue Chikugo no Kami Masashige, Spin Doctor of the Tokugawa Bakufu // Bulletin of Portuguese-Japanese Studies. – 2003. – Vol. 7. – P. 23–43. 13. Boxer C. R. The Embassy of Captain Gonçalo de Siqueira de Souza to Japan in 1644–1647 // Monumenta Nipponica. – 1939. – Vol. 2:1. – P. 40–74. 14. Мацуо С. Эдо бакуфу то кокубо (Сёгунат Эдо и национальная оборона). – Токио : Коданся, 2013. – 213 с. – (На яп. яз.). 15. Кимура Н. Нагасаки бугё-но рэкиси: Куно суру канрю эрито (История Нагасаки Бугё: Страдающая бюрократическая элита). – Токио : Кадокава, 2016. – 211 с. – (На яп. яз.). 16. Симидзу Х. Кириситан канкэй хосэй сирёсю (Коллекция материалов по истории права, связанных с христианством) // Кириситан кэнкю. – 1977. – № 17. – С. 251–438. – (На яп. яз.). | |
Сведения о финансировании и благодарности |
The Monk in the Service of the Bakufu: Sesso Sosai and His Sermons | |
Nelyubin Pavel G. 1 | |
1.1Altai State University | |
Received 2022.01.03 | Abstract. This article is devoted to the anti-Christian policy of Japan in the middle of the 17th century, which turned into huge shocks not only for Christians, but also for the country's domestic and foreign policy. In particular, the article is aimed at identifying the features of the anti-Christian policy of the Tokugawa Bakufu after the Shimabara Rebellion (1637-1638). The article focuses on the activities of the monk of the Rinzai school Sesso Sosai (1589-1649), who was invited by the Nagasaki authorities in 1647 to preach anti-Christian messages to the local population. Some of his texts have survived, and, thanks to this, we can analyze them and find out what arguments Sesso Sosai used against Christians. Among the sources of particular note is the text “Nagasaki Kofukuji hikki” (Recording of sermons delivered at the Kofukuji temple in Nagasaki), which sheds light on some of the aims of the Tokugawa Bakufu towards Christians, and also reveals the peculiarities of the beliefs of Japanese Christians who lived in the 1640s under the ban and thus is the most important source for our study. Our analysis of the text of Sesso Sosai's sermons led to the following conclusions: in the 1640s, representatives of the Bakufu and authorities in Nagasaki felt that anti-Christian measures had reached a dead end because of the real possibility for alleged apostates to suddenly return to their former faith. The Shimabara Rebellion was not forgotten, and the possible return of the Portuguese to Japan undoubtedly increased the anxiety of the representatives of the Bakufu, since they could not predict the reaction of the local secret Christians. Sesso Sosai and his patrons thought deeply about the life experiences of local Christians. Sesso was sure that a formal rejection of Christianity was not enough, so a genuine and conscious rejection of faith was needed. He identified the key aspects of Christianity, among which was the belief in Heaven and the omnipotence of God, in order to reasonably criticize them. While trying to dissuade local Christians of the correctness of their faith, he, at the same time, expressed arguments in favor of the superiority of Buddhism. |
Keywords general history, Christianity in Japan, anti-Christian politics, Shimabara Rebellion, Sesso Sosai, Bakufu politics | |
References 1. Baskind J. Christian-Buddhist Polemics in Late Medieval / Early Modern Japan. Religion Compass, 2014, vol. 8/2, pp. 37-48. 2. Ōkuwa Hitoshi. Sessō Sōsai: Zen to kokka to Kirishitan [Sesso Sosai: Zen, State and Christianity], Tokyo, Dōhōsha Shuppan Publ., 1984, 366 p. (in Japanese). 3. Irimoto Masuo. Shimabara no ran [The Shimabara Rebellion], Tokyo, Kyōikusha Shuppan Publ., 1980, 258 p. (in Japanese). 4. Paramore K. Ideology and Christianity in Japan, London, Routledge Publ., 2009, 232 p. 5. Murai Sanae. Tennō to Kirishitan Kinsei: “Kirishitan no Seiki” niokeru Kenryoku Tōsō no Kōzu [The Emperor and the Christian Forbidden – Composition of a Power Struggle in the “Christian Century”], Tokyo, Yusankaku Publ., 2017, 241 p. (in Japanese). 6. Elison G. Deus destroyed: the Image of Christianity in Early Modern Japan, Cambridge, Harvard University Press, 1973, 544 p. 7. Nagazumi Yōko. Hirado Oranda Shōkan no Nikki [Translations from the Diaries of the Heads of the Dutch Factory at Hirado], Tokyo, Iwanami Shoten Publ., 1970, 221 p. (in Japanese). 8. Baroni H.J. Obaku Zen: The Emergence of the Third Sect of Zen in Tokugawa Japan, Honolulu, University of Hawaii Press, 2000, 296 p. 9. Ibuki Atsushi. Zen no rekishi [The History of Zen], Kyoto, Hōzōkan Publ., 2001, 326 p. (in Japanese). 10. Ebisawa Arimichi. Nihon kirishitan shi [The History of Early Japanese Christianity], Tokyo, Hanawashobo Publ., 1966, 338 p. (in Japanese). 11. Hiraoka Ryūji. Nanban-kei uchūron no gententeki kenkyū [Exploring the Cosmology of the Southern Barbarians], Fukuoka, Hana Shoin Publ., 2013, 132 p. (in Japanese). 12. Blussé L. The Grand Inquisitor Inoue Chikugo no Kami Masashige, Spin Doctor of the Tokugawa Bakufu. Bulletin of Portuguese-Japanese Studies, 2003, vol. 7, pp. 23-43. 13. Boxer C.R. The Embassy of Captain Gonçalo de Siqueira de Souza to Japan in 1644–1647. Monumenta Nipponica, 1939, vol. 2:1, pp. 40-74. 14. Matsuo Shinichi. Edo bakufu to kokubō [The Edo Shogunate and National Defense], Tokyo, Kōdansha Publ., 2013, 213 p. (in Japanese). 15. Kimura Naoki. Nagasaki bugyō no rekishi: Kunō suru kanryō erīto [The History of Nagasaki Bugyo: The Suffering Bureaucratic Elite], Tokyo, Kadokawa Publ., 2016, 211 p. (in Japanese). 16. Shimizu Hirokazu. Kirishitan kankei hōsei shiryōshū [Collection of Legal History Material Related to Christianity]. Kirishitan kenkyū, 1977, vol. 17, pp. 251-438. (in Japanese). | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Нелюбин Павел Геннадьевич 1.1 |
About the authors Nelyubin Pavel G. 1.1 |